Spring naar content

Fit blijven

Gezond ouder worden zit in de kleine dingen

Om gezond en fit ouder te worden hebben je lichaam en je hersenen uitdaging nodig. Bewegen, gezond eten en dingen doen die je leuk vindt en waar je je goed bij voelt helpen daar het beste bij. Dat hoeft niet moeilijk te zijn: juist met kleine dagelijkse gewoontes kun je al veel bereiken.

Tips

Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Om lekker in je vel te zitten, hebben je lichaam en je hersenen uitdaging nodig. Bewegen, gezond eten en dingen doen die je leuk vindt en waar je je goed bij voelt helpen daar het beste bij. Dat hoeft niet moeilijk te zijn: juist met kleine dagelijkse gewoontes kun je al veel bereiken. 

Beweging

  1. Een makkelijke manier om elke dag meer te bewegen: fietsen en wandelen! Op www.wandel.nl vind je leuke routes, clubjes om je bij aan te sluiten en wandeltips. 
  2. Hoeveel beweging heb je eigenlijk nodig na je 65ste? Op Allesoversport.nl vind je meer informatie en oefeningen die je thuis kunt doen. 

Brein

De fase na je pensioen is een goed moment om iets nieuws te leren. Je hebt meestal meer tijd en vrijheid. En het is dé manier om je hersenen jong en gezond te houden. Deze tips helpen je op weg:  

  1. Ontmoet nieuwe mensen, doe nieuwe ervaringen op en onderneem interessante dingen. Meer informatie vind je op https://www.studiekringen50plus.nl/. 
  2. Houd je brein actief. Concrete tips en oefeningen om je hersenen te trainen, vind je op beteroud.nl.

Voeding

Na je 50ste neemt je spiermassa af en heb je minder energie nodig. Je hoeft nu minder te eten op een dag. Daarom is het als je ouder wordt, nóg belangrijker om goed op je voeding te letten. 

  1. Eet gevarieerd. Het liefst voeding met veel vitamines, mineralen, eiwitten en vezels. Hierdoor voel je je energieker. 
  2. Neem (in overleg met je huisarts) extra vitamine D en calcium. Zo beperk je botontkalking. 
  3. Stop met roken en beperk alcoholgebruik om je hart en bloedvaten gezond te houden.  

Bezig blijven

  1. Vrijwilligerswerk doen is niet alleen zinvol, maar ook leuk. Dit kan iets groots maar ook iets heel kleins zijn. Of misschien heb je zelf wel ergens hulp bij nodig. Op Platform Vrijwillige Inzet kun je makkelijk een activiteit of vrijwilligerswerk in jouw buurt vinden.
  2. Na je pensioen heb je waarschijnlijk meer tijd voor hobby’s. Denk aan schilderen, dansen of het leren van een nieuwe taal. Of activiteiten samen: begin bijvoorbeeld een eetclub of wandelgroep, of sluit je aan bij een zangkoor. Oppassen op kleinkinderen of huisdieren kan ook een waardevolle invulling van je tijd zijn.
  3. Je kunt ook blijven werken. Denk aan deeltijdwerken, een functie in een bestuur, of het starten van een eigen onderneming. Door te blijven werken, vul je niet alleen je pensioen aan, maar blijf je jezelf ook uitdagen.

gesprekskaarten

Een goed gesprek is het halve werk

Hoe wil jij fit blijven? Om lekker in je vel te zitten, hebben je lichaam en hersenen uitdaging nodig. Zeker als je ouder wordt. Gelukkig kun je al met kleine activiteiten grote resultaten bereiken. Denk aan een wandeling door de buurt, of een uitdagende puzzel. Alles telt! Wat past bij jou? Ontdek de mogelijkheden met de gespreksstarters.

Hoe gebruik je de gespreksstarters?

  1. Nodig je partner, een familielid, vriend, collega of goede buur uit voor een gesprek over morgen. 
  2. Zoek een fijne plek om te zitten en pak je laptop, telefoon of tablet erbij. 
  3. Klik op ’Start. De rest wijst zich nu vanzelf. 
  4. Doe het op jouw manier. Spreekt een vraag je niet aan? Je kunt gewoon doorklikken. 

Er zijn geen goede of foute antwoorden. De vragen en stellingen zijn er voor jou: wat zijn jouw verwachtingen, waarden en wensen? Door daar nu al over te praten, kan je straks de dingen blijven doen die voor jou belangrijk zijn.

Omslag gesprek