Voorbereiden op toekomstige zorgvraag
Wie opeens blijvende intensieve zorg nodig heeft, voor een ouder, voor een naaste of voor zichzelf, wordt vaak overvallen door allerlei vragen. Hoe pak ik het aan, wat is er mogelijk, wat wordt er wel en niet vergoed? Helma en haar zussen wilden zich voorbereiden op de zorg voor hun ouders.
Hoewel de ouders van Helma niet direct langdurige zorg nodig hebben, kan dit mogelijk op termijn wel zo zijn. ‘Mijn vader en moeder willen thuis blijven wonen tot het laatste moment daar is, maar wanneer komen we in aanmerking voor zorg?’ Helma zocht contact met het Kennisloket thuis in blijvende zorg. ‘We hadden allerlei vragen over de toekomstige zorg voor onze ouders’ vertelt Helma. ‘Daarom zijn we vast op zoek gegaan naar informatie. Je weet van tevoren niet wat er gebeurt, het gaat zoals het gaat, maar als er zorg nodig is, weten we nu waar we moeten zijn.’
Laagdrempelige informatie
Na een online zoektocht kwam Herma uit bij Kennisloket ‘thuis in blijvende zorg’, dat helpt bij keuzes op het gebied van blijvende zorg, vanuit de gemeente, de zorgverzekering en vanuit het zorgkantoor. ‘Het is prettig dat er zo’n laagdrempelige informatiebron als het Kennisloket thuis in blijvende zorg is. In het begin weet je werkelijk niet waar je moet beginnen’, vertelt Helma. Samen met een zus maakte zij er een afspraak. Ze hadden zich voorbereid en wat vragen opgeschreven, bijvoorbeeld over persoonsalarmering in de thuissituatie.
‘Als er nu iets met mijn ouders gebeurt, weet ik hoe we het kunnen aanpakken.’
Het gesprek met het Kennisloket was puur informatief. ‘Vanwege privacywetgeving kun je niet zomaar alles over de zorg van ouders bespreken, dan moet je eerst gemachtigd zijn’, licht Helma toe. ‘Maar nu hoefden we niet eerst allerlei gegevens over mijn ouders op te geven over hun gezondheid en bijvoorbeeld hun spaargeld of vermogen. We hebben algemene uitleg gekregen over de wet- en regelgeving en het persoonsgebonden budget. We zijn echt goed geholpen. Als er nu iets met mijn ouders gebeurt, weet ik hoe we het kunnen aanpakken.’
Voorbereiden op ouder worden
‘Je kunt wel denken ‘dat overkomt ons niet’ of ‘dat zien we dan wel’, maar als je opeens in de situatie zit dat er zorg nodig is, dan is er nood en gaan dingen niet snel genoeg’, zegt Helma. Ze kan iedereen aanraden zich tijdig te laten informeren. ‘We weten nu dat er mogelijkheden zijn.’ De moeder van Helma is nog mobiel, maar heeft vaak de hulp van mijn vader nodig. ‘Wij springen bij, anders wordt het te zwaar voor hem, hij is ook geen vijfendertig meer’ vertelt Helma.
‘Het is fijn voor ons én fijn dat we onze ouders kunnen geruststellen’
Gelukkig kunnen Helma’s ouders zich samen goed zelfstandig redden. ‘Mijn moeder wil graag zelf nog dingen blijven doen. Het moet alleen wel verantwoord zijn. Onze ouders en wij zijn niet snel geneigd hulp te vragen, maar toch moeten we realistisch zijn. We zijn geen echte hulpverleners. We willen helpen, maar misschien is dat op een gegeven moment niet meer genoeg. Dan moet er meer zorg komen.’, aldus Herma. Het gesprek met het Kennisloket leverde duidelijkheid op én rust. ‘Mijn ouders willen heel graag thuisblijven, door het gesprek weten we dat die wens in te vullen is. Het is een geruststelling voor ons én het is fijn om tegen onze ouders te kunnen zeggen: we zijn geïnformeerd. Zo kunnen we ook hen geruststellen. Kijk, zij hebben altijd voor ons gezorgd, maar nu zijn de rollen omgedraaid.’
Dit artikel verscheen eerder op de website van VGZ.

Meer weten over Kennisloket thuis in blijvende zorg?